Friday, September 14, 2007

Ramadhan kali ini..

Ramadhan menjelma lagi… tapi kali ini ku rasa agak berbeza berbanding tahun-tahun yang lepas.. rasa sayu, hiba dan pilu sentiasa menghantui diri.. orang yang disayangi telah pergi menemui Rabbnya.. dan pemergiannya sentiasa dirindui buat selama-lamanya…

Tak terucap kepiluan ini tatkala teringatkan ayahanda yang tercinta.. orang yang telah menjagaku, memberi nafqah kepadaku serta mendidik ku hingga menjadi seperti hari ini.. abah menjadi contoh kepada ku dalam menghormati orang lain dan mewaqafkan harta untuk kerja-kerja kebajikan.. (abah telah mewaqafkan tanah di depan rumah untuk membina tadika sejak hampir 20 tahun yang lalu…).. kami akan teruskan ape yang telah abah waqafkan..

Tiba-tiba teringat ayat mesej yang ku sebarkan kepada kawan-kawan ku tentang pemergian abah.. “Assalamu’alaikum..kaifal hal? Harap semua sihat.. ana cuma nak btau ni, ayah ana telah menemui RABBnya pada jam 11.15 pagi tadi di hospital besar Johor.. Doakan kami kuat ye.. ”.. dapat ku rasakan DIA bagi kekuatan ketika itu.. namun lama kelamaan diri ini ku rasakan semakin lemah selemahnya.. bila mengenangkan ujian demi ujian datang bertandang menguji keimanan dan kekuatan jiwa, beratnya rasa.. tapi bukankah Allah dah janji dalam surah al Baqarah: ayat 286… “Allah tidak membenani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya…”??

Hari demi hari ku cuba mengumpul kekuatan sedaya yang mungkin.. kawan-kawan seperjuanganku juga tak putus-putus memberi kata-kata penaik semangat… antaranya: “airmata tak menjadikan seseorang lemah..biar sampai kabur mata menangis, andai perjuangan dapat diteruskan dia adalah orang yang tabah.. biarpun mata dan hati terus menangis, kaki seorang pejuang akan terus melangkah ..” ada juga yang ambik dari kata-kata orang lain seperti:“apabila engkau bersabar akan timbul kekuatan dalam dirimu dan memperolehi pahala tetapi jika engkau berkeluh kesah akan timbul kelemahan dan diancam seksa” dari Ibn Qais, cukup menyentak hati ini untuk terus bersabar dan terus bersabar..

Dari sahabatku yang jauh di mata, “Sahabatku yang diingati..semoga dikau tabah menempuh sinar Ramadhan kali ini..hanya iringan doa buat insan yang disayangi..”.. dan mesej dari ukhti yang dikasihi fillah membuat air mata ini bergenang seketika tika menghayatinya.. “cantik wanita kerana kejernihan wajah, manis wanita kerna senyuman, ayu wanita kerana kesederhanaan lahiriah,hebat wanita kerana kesabaran, mulia wanita kerana keimanan & cintakan Illahi.. ” terima kasih kak.. akan ku cuba untuk terus bersabar keranaNya..

Hari-hari yang ku lalui..

Menyambut bulan Ramadhan, 30 Sya’aban 1428 yang lepas, uncang ku yang mengandungi purse (duit RM 13, kad bank, ic, lessen dan resit-resit pembelian barang-barang untuk program), pendrive dan duit sumbangan untuk LCD (RM 300), telah hilang kerana kecuaian ku sendiri॥ entah di mana ku tinggalkan.. balik dari meeting lepas solat terawih malam pertama baru ku teringat.. esoknya, ku cari di setiap tempat yang ku kunjungi namun hampa sama sekali.. petang 1 Ramadhan ku gagahkan diri berjalan kaki menuju ke admin, ada “meeting” bersama anak buah.. tapi nampaknya hanya sorang saja yang dapat hadir manakala yang lain tidak dapat hadir atas sebab-sebab tertentu.. lalu ‘meeting’ untuk haritu dibatalkan serta merta.. ku bergegas mendapatkan bas, namun belum pun sampai bus stop, kelihatan bas UIA dah pun berlalu… hmm.. nampaknya terpaksalah ku pulang berjalan kaki pulang ke kolej dalam keadaan hujan renyai-renyai..

Hari-hari yang ku lalui awal-awal Ramadhan ni, begitu menguji ketahanan luaran dan dalaman… moga ia mampu mentarbiyah diri ini untuk terus tabah dan kuat dalam mengharungi liku-liku hidup ini..

Ya Allah…tabahkanlah diri ini… tiada yang lain ku minta, hanya kepadaMu Ya Rabbi… kata-kata dalam lirik lagu ini mudah-mudahan menjadikan diri ini sentiasa tabah dalam menempuh ujian demi ujian yang datang melanda..


SEGENGGAM TABAH (in-team)

Bertali arus dugaan tiba… menakung sebak air mata..
namun tak pernah pun setitis…gugur berderai di pipi..

Tidak ditempa hidup sengsara.. suratan nasib yang melanda..
menongkah badai bergelora..Diredah bersendirian..

Bagaikan camar pulang senja.. patah sayapnya tetap terbang jua.
Sekadar secicip rezeki. Buat yang sedang rindu menanti..
Segenggam tabah dipertahankan . buat bekalan di perjalanan..
kau ubat luka yg parah.. kau balut hati yang calar..

Telah tertulis suratan nasibmu..derita buatmu ada hikmahnya..
terlukis senyum di bibir lesu..Tak siapa tahu hatimu..
Biarpn keruh air di hulu.. mungkihkah jernih di muara..
Biarpun jenuh hidup dipalu.. pasti bertemu… tenangnya..


5 comments:

mataku (B.i.B) said...

salam..segala sesuatu y brmula dgn pahit dan susah akan berakhir dgn manis dan mudah.. telah dijanjikan buatmu pelbagai jenih hikmah dan hadiah lantaran kesusahan dan dugaan y didatangkan dlm hidupmu.. bersabarlah wahai sahabatku..

ummu_ayyash said...

UJIAN mmbawa kita KEMBALI kpdNya.
Tanpa UJIAN kita xkn faham apa yg dikatakn SABAR itu?!

Kerana semua org pasti tahu apa itu sabar ttp GAGAL mmpraktikkannya bila tiba masanya.

Sama2 kita renungkn ;)

ummu_ayyash said...

Afwan..
pmbetulan n pnambahan:

Semua org pasti tahu apa itu sabar tapi xsemua org tahu mmpraktikknnya..

Beruntunglah org yg tahu kedua2ya!
Innallaha ma'as sobiriin..

Anonymous said...

Salam...Akak
Dulu masa kat matric...second year second semester sakit yg ana alami semakin berkurangan...dalam waktu pulih tue ana slalu dengar lagu SEGENGGAM TABAH...terkenang zaman d matric dulu...erm,nak ikut kan byk brg ana dah ilang mase kat UIA nie...hp tige kali...wallet ntah berape kali...ic dah due kali...thumbdrive due kali...sb byk sgt pencuri di UIA nie...mcm upin dan ipin kate teruk teruk teruk teruk ...

ibn Abu Bakar Al-Temasek

Anonymous said...

“apabila engkau bersabar akan timbul kekuatan dalam dirimu dan memperolehi pahala tetapi jika engkau berkeluh kesah akan timbul kelemahan dan diancam seksa” dari Ibn Qais, ...mcm pernah nampak...E=)

ibn Abu Bakar Al-Temasek

Uhibbu Hazihi Suar Hubban Syadidan