Tuesday, August 5, 2008

Indahnya Budi Pekerti..



Alhamdulillah, setelah sekian lama baru kini peroleh kekuatan untuk menulis lagi..

Dalam kehidupan seharian kita, antara sedar ataupun tak banyak perkara yang boleh dijadikan pengajaran, ambil iktibar dan renungan.. Tak kiralah benda tu kita dapat secara langsung mahupun tak langsung, daripada manusia ataupun bukan manusia, daripada orang Islam mahupun non muslim..

Beberapa minggu yang lepas, sewaktu dalam perjalanan pulang dari tempat kerja, ada 2 situasi yang cukup menyentuh hati.. situasi pertama, dalam bas yang crowded dan penuh dengan orang yang berdiri, tiba di satu tempat ada seorang warga emas melayu/ Islam turut menaik bas kami.. sebaik saja bas bergerak, seorang wanita India lantas bangun lalu memberi tempat duduk pada warga emas tadi.. nampak tak, cantik sangat perilaku dia, berbudi tanpa mengenal kaum..

Situasi kedua, tengah diok mengantuk dalam bas yang 'tersengguk-sengguk' dari KL, tiba-tiba mata terpaku melihat seorang gadis (maybe) India sedang memimpin tangan seorang lelaki Melayu yang buta melintas jalan.. sekali lagi hati bergetar.. subhanALLAH.. cantiknya 'hati' ciptaan Allah.. bila diserap rasa kemanusiaan, mereka saling bantu membantu tanpa mengira warna rambut, agama dan budaya..

Itulah antara dua contoh orang yang sensitif dengan keadaan orang lain tanpa dibentengi dengan apa jua ukuran.. Moga menjadi pengajaran buat kita..

No comments:

Uhibbu Hazihi Suar Hubban Syadidan