Monday, June 8, 2009

“Akak...ada masalah ni..nak tanya/cite boleh ?.. ”




Alfussalam…


Saat untuk berkongsi pengalaman..


Tajuk di atas lazim diutarakan, baik semasa belajar dulu, mahupun kini selepas berkerjaya.. dan ranking yg paling bayak ditanya/diluahkan antaranya adalah berkaitan dengan cinta/mencari pasangan hidup… (alamak.. diri sendiri pun fail/kurang mahir bab ni..huhu).. Pelik gak, awat la tanya pada yg tak layak.. tp takpe, utk tidak menghampakan, walau apepun sedia mjadi pendengar setia..

Ada yg baru nak start, ada yg dalam tempoh bertunang, dan ada yang dalam fasa membuat pemilihan – ni hanya untuk yg ramai / lebih dr 1 calon... (part ni yg den paling lomah ni… huhu.. mmg leh sakit kepala dibuatnya.. ).. tak kurang juga yg hanya meluahkan zaman cinta monyet @ masa « jahiliah » dulu.. huhu.. ada yg gembira, ada yg sedih, dan yg menakutkan pun ada… Dalam pada itu, ada juga beberapa orang yg masih ‘menunggu’ bulan jatuh ke riba... hehe.. tgelak sorang adik tu bila ku bahasakan prasa tu padanya.. apa taknya, sejak dia nak grad dulu soalan tu gak yg dok sibuk ditanya.. “kak wardah, kawan sy dh nk kahwin.. yg dh kahwin pun ramai.. huhu”..

Biaq pi la diorg tu dik.. dah sampai jodoh diorang… kita doakan jelah agar diorang bahagia.. yg hang pi dok risau sgt tu apasal.. rilex2….Teruskan kehidupan harian kita mcm biasa.. Takkan lari gunung dikejar… Allah dah tetapkan dah yg terbaik utk kita, bila sampai masa & ketikanya, jatuhlah ‘bulan’ tu.. hehe.. sebab, kalau dok bertanya & pikiaq slalu mmgla akan terasa.. so sibukkanlah diri dengan macam2 benda lain yg lebih penting utk kita fokus skg ni.. k.. smile… 

Untuk adik2 akak sayang (esp yg byk bceloteh yg sorang tu.. harap2 dia tbaca entri akak yg ni.. ).. don’t give up & terlalu mharap.. sabar.. serahkan diri & tawakal pada Allah… selalulah buat/ baca doa istikharah…even yg bahasa melayu pn takpe.. sebab sangat ‘cantik’ maksud doa tu… (suka baca doa tu time solat dhuha..).. nak minta akak carikan plak tak reti/ takut.. sebab dah dengar banyak pengalaman orang lain, last2 diri sendiri jadi takut.. huhu.. tak kurang juga jumlah yang tak berterus terang, last2 ‘bulan’ melayang @ terkandas di tengah jalan..

The most important thing is, tawakkal ‘ala Allah.. Dia adalah sebaik2 Perancang & hanya Dia yg tahu apa yg TERBAIK untuk kita.. baik dari segi orangnya, agamanya, perwatakannya, mahupun tiba masanya.. dan bila ‘bulan’ dah jatuh, terimalah baik buruknya, kelebihan & kelemahannya.. then capai sepakat dengan berterus terang & berbincang, moga ada sinar bahagia di hari kemudian… ingat dik, dapat cepat tak bererti semuanya elok..k.. so, ceria2kanlah dirimu & ada masa kita jumpa di ym.. k . 

P/S: Pengalaman dari seorang kawan, brterus terang kunci meleraikan permasalahan & mencari kebahagiaan. :) & cinta Illahi adalah cinta haqiqi... :)

4 comments:

نذر الأفندي بن عبد الغني said...

salam...

aik. lain macam saja "post" ni...

Em... Kalau cerita bab jodoh ni, dah rezeki masing-masing. Kalau ada, ada la tu, cepat atau lambat saja.

Tu je la yang saya rasa boleh tulis. Takut tersentuh sensitiviti orang lain pula

Mawar Berduri said...

la.. takde apelah..

saja je.. tringat baru2 ni ramai tanya ana psl benda ni.. esp adik2 uia samada yg lum grad ataupn yg baru grad...

takde makna lain pun.. :)

UmmiSyahira said...

uhuk..terasa plak..hik2

Mawar Berduri said...

ahaks... hehe..

siapa yg makan cili, dia la yg trasa pedas... ehem2... hehe..

love u..

Uhibbu Hazihi Suar Hubban Syadidan