Friday, January 22, 2010

RESEPI MENDIRIKAN RUMAHTANGGA

Pagi2 lagi selepas subuh tadi mak dah panggil, mak cakap nak tahu tak petua/ resepi ni? Resepi apa pagi2 ni.. tak pernahnye mak cakap macamni.. Rupa2nya resepi rumahtangga. Hehe.. sabor je la..

Pastu mak tanya lagi, nak tau tak mak dapat dari mane? Tekalah! Tekaan ku tepat sekali. Mak ambik masa mak dengar radio ikim, slot by Dr. Fadzilah Kamsah. Hehe.. mak.. mak.. Mak pun kalangkabut tulis kat buku dengan tulisan JAWI.

So, today i just wanna share resepi2 tu. Moga bermanfaat hendakNya. Mak kata, ni sangat sesuai bagi yang mahu mendirikan rumah tangga. Tambah mak lagi, kedua2nya kene tahu & amal benda ni, bukan sorang je. Kalau sorang je, tak jadilah. (but i said: tak aci lah!) Huhu. Baiklah mak.


2 M 4 T 4 P 5 B 5 K



5 B
- Beriman
- Bertolak ansur
- Bersabar
- Bertanggungjawab
- Berterus terang


5 K
- Kasih sayang
- Keikhlasan
- Kesetiaan
- Kejujuran
- Keluarga


4 T
- Taqwa
- Timbangrasa
- Tolong menolong
- Terima


4 P

- Puji
- Pujuk
- Percaya
- Prihatin


2 M
- Mampu
- Memberi


I think no need to explain more, because rasanya semua leh faham directly & boleh huraikan sendiri, am I right?

Selamat Mengislah & Mentarbiah Diri Untuk Menjadi Individu Muslim Sejati sebelum melangkah ke maratib amal yg seterusnya iaitu Baitul Muslim!

4 comments:

al-misk said...

amin insyaAllah.. kakak bila lg nak melangkah ke maratib amal seterusnya ;) jgn lupe org di sini ya=)

Mawar Berduri said...

Akak ingat la 'kembar' akak ni.. have a good work! i like every single ur post! akak sgt kagum dgn wardah! Selamat islah & dakwah yea!

shahadah said...

salam kak..kelakar betul la mak akak nih..mmg patut pn tujukan pada akak..agar lekas bersedia..hehe..bila la kita kan bertemu lagi kan..

Akh Ahmad Safuan ibn. Abdul Razak said...

salam... Terima KAsih atas perkongsian yang bermanfaat..

Cinta suami isteri kerana Allah adlh cinta sampai ke syurga..

Semoga dikurniakan Allah Keluarga Sakinah Mawaddah wa Rahmah..

Uhibbu Hazihi Suar Hubban Syadidan