Thursday, October 4, 2007

Election oh election..

Alhamdulillah.. bersyukur kehadrat ILLAHI kerana dengan limpah dan kurniaNYA dan dengan izinnya UIA menang lagi election tahun ni di bawah pimpinan pro-mahasiswa.. dari awal lagi dah dijangka kemungkinan besar kami akan menang disebabkan oleh beberapa faktor: antaranya dari aspek calon-calon tu sendiri yang berkepimpinan dan ada kredibiliti serta sikap dan penampilan calon serta promotion tu sendiri. Tidak dinafikan pihak lawan ada juga menghantar calon tapi oleh kerana corak atau konspirasi yang 'dimainkan' oleh pihak tersebut mendapat tentangan hebat dari para pelajar UIA keseluruhannya maka mereka terus menyokong pihak pro-mahasiswa automatically.

Seronok sangat bila dapat sms dari kawan yang menyampaikan berita gembira ni.. alhamdulillah walau banyak tohmahan dan fitnah yang digembar-gemburkan namun perancangan ALLAH mengatasi segalanya. Tambah lagi berkat bulan yang mulia ini dan solat hajat yang dilakukan oleh insan-insan yang mengharapkan yang terbaik untuk ISLAM dan UIA keseluruhannya, maka pro-mahasiswa kembali dan kekal menerajui barisan kepimpinan tertinggi SRC (Student Representative Council).

Walaubagaimanapun di universiti lain di seluruh negara kemenangan berpihak kepada pihak lawan, dan kemenangan mereka ini adalah dengan menggunakan pelbagai cara walaupun dengan menggunakan taktik kotor. Antaranya, menurut sumber-sumber yang boleh dipercayai mereka sebenarnya dah pun memilih calon-calon tersebut, dan election hanya sebagai topeng semata-mata. Kekecohan juga berlaku dari pelbagai sudut beberapa hari sebelum election, seperti menghalang calon atau petugas & penyokong pihak lawan, menyimbah poster dengan cat merah, membakar poster, dan pergaduhan serta ugutan directly or indirectly berlaku dan wujud di kalangan generasi intelek negara.

Berbeza di UIA, keadaan berlaku dengan tenang tanpa ada kekecohan dan permusuhan yang kuat di antara semua pihak. Tiada pergaduhan berlaku tapi yang ada hanyalah sebaran berita-berita yang tidak pasti kebenarannya. Masing-masing cuba membongkar dan menjatuhkan undian pihak lawan melalui tulisan. Ada yang tak masuk akal langsung sampai pelajar yang dapat risalah tersebut hanya tersenyum sinis, tak mungkin perkara ini berlaku..

Kadang2 tertawa sendiri..kalau depa betul2 nak buat cite tu, biarlah yang logik sikit, ini tak munasabah langsung.."tragedi berdarah" yang dicanangkan dilakukan oleh ramai orang, lelaki dan perempuan..mangsanya pulak cuma sorang je..sungguh lawak.. masakan tidak, gambar orang2 yang didakwa 'bintang' keganasan tersebut merupakan orang2 yang diketahui umum bahawa mereka adalah antara kaki masjid, tutu aurat penuh, jaga pergaulan, selalu bagi tazkirah dan sebagainya. pendek kata, semua suspek keganasan tersebut adalah orang2 yang berakhlaq dan beragama yang mustahil untuk buat 'kerja2 tak berfaedah' seperti yang digempar-gempurkan. so, kesannya bukan pihak mangsa fitnah yang 'jatuh', sebaliknya pihak yang menyebarkan fitnah tu sendiri yang menyerlahkan keburukannya sendiri dan pelajar2 UIA yang sentiasa diterapkan dengan ilmu agama dapat menilai mana intan dan yang mana kaca.. ingat, fitnah itu lebih teruk dari membunuh!!

Tapi, sepertimana yang ana katakan tadi, seteruk mana pun yang berlaku di UIA, situasi menjelang election ini lebih baik daripada apa yang berlaku di universiti lain (ini pendapat peribadi ana). Tiada perlakuan agresif dilaporkan dan tiada kecederaan fizikal dihebahkan. Sesuai dengan nama Universiti Islam Antarabangsa, nilai2 keislaman perlu diterapkan dan diaplikasikan dalam kehidupan seharian. Moga keadaan election akan datang akan lebih baik lagi tanpa unsur2 yang menyalahi syarian bahkan berlangsung dengan tenang, aman dan damai..

Teringat masa musim election 3/4 tahun yang lalu, calon2 berkempen sambil memberikan hadiah @ cenderahati buat para pelajar around campus. Ada yang bagi gula2, ada yang bagi coklat, bookmark dan ada yang bagi pensil mickey mouse bagi sapa yang bertuah. Kadang sampai ada yang sanggup pergi ke tempat mereka berkempen hanya semata-mata nak dapatkan cenderahati tersebut.. meriah dan aman je rasanya.. tapi tahun ini yang ana tau dan nampak hanya segelintir ke yang bagi pen, belon dan aksesori kepada student..mungkin kurang budget kot.. :)

oklah, jumpa lagi untuk election yang akan datang! Harap2 di bawah pimpinan baru ni, syariat Islam akan terus tertegak di bumi UIA dan gejala maksiat dapat dihalang dan dibanteras sebaik mungkin.. Akhir kalam, tahniah buat pro-mahasiswa UIA!! kekalkan prestasi antum! HIDUP ISLAM! HIDUP UIA!

1 comment:

Anonymous said...

alhamdulillah, warga UIA masih 'sedar' dan 'celik'. seronok sangat, sbb di saat akhir bergelar pelajar UIA, diberi kesempatan untuk sama2 berkongsi debaran menunggu pengumuman keputusan di Main Auditorium, dan merasai kegembiraan menyambut kemenangan yg diharap-harapkan.
Moga2 semua calon yg terpilih dapat menunaikan amanah yg terpikul dengan sebaik mungkin, dan mengekalkan biah islamiyyah di taman ilmu dan budi ini, insyaAllah...

Uhibbu Hazihi Suar Hubban Syadidan