Friday, February 22, 2008

Pengalaman

Beberapa bulan yang lepas, ana telah menghadiri satu program bersama dengan ipt lain. dalam program tu ada slot bengkel, di mana kami dikehendaki menjawab soalan dalam kumpulan dan membentangkan jawapan dalam bentuk persembahan. kumpulan kami kene mempersembahkan dalam bentuk dikir barat. emm, macamane nak buat ek? pikir punya pikir, dapatlah idea masa kt kampung dulu. masa tu ada program Baktisiswa oleh abang2 & akak2 dari UTM, Skudai, kalau tak silap tahun 1999. The best year for me..

So, kami dari pihak orang kampung @ keluarga2 angkat telah menyambut mereka dengan pelbagai persembahan dari pelbagai peringkat umur. Kalau tak silap laa, kanak2 tadika wat persembahan zapin, adik2 sekolah rendah wat nasyid, golongan remaja wat dikir barat, dan golongan veteran wat gamelan. semuanya kami menggunakan peralatan sendiri, bukan minus one. Mungkin tu jugak antara kebolehan orang kampung kami, bab kesenian. seronok? mestilah! hehe..

Masa tu lagu dikir barat kami ikut rentak lagu "Dikir Puteri" by Noraniza Idris, but liriknya telahpun diubah suai oleh pakar2 seni kampung :) bersesuaian dengan program baktisiswa tersebut. Tidak cukup dengan itu, backup music juga didatangkan khas dari pemain2 gamelan, dan kompang kampung kami. so, nak dijadikan cerita, bila persembahan tu berlangsung, ada yang kata kami guna minus one.. so maksudnye ape? maksudnya, iringan muzik tu jadilah dengan dikir barat Kg. Pt. Baru! hehe..

Berbalik pada cerita asal tadi, ana pun ambil la idea tu untuk wat persembahan petang tu. cuma yang bezanya, susunan irama tak seiring, alunan muzik takde langsung malah kami pun tak sempat untuk berlatih kerana masa yang diberikan oleh pihak penganjur terlalu terhad. so, kami pun wat la persembahan seadanya. Nak tau liriknye? jap ye.. alamak, lirik yg ana ada ni dah di edit sikit la, coz baru-baru ni kene buat persembahan depan akhawat lain masa haflah wada' utk ana and kawan-kawan yang nak grad.. so lepas diedit 1 jam before the haflah, inilah hasilnya..

" Bermohon sembah, sembah berhajat
Hajat berasal dari akhawati
Akak dah agak akan kene buli
Oleh adik-adik yang nakal ini..

Kenapa kita ikut usrah
Kerana usrah wasilah dakwah
Untuk fahami Quran dan Sunnah
Maka lahirlah mukmin solehah..

Tarbiah dakwah ibarat sayap,
Sebelah kiri sebelah kanan
Bergerak seiring dan sejalan
Patah satu hilanglah kekuatan..

Satu hati berpadulah jiwa
Dua hati bercerailah fikrah
Dengan usrah lahirlah ukhuwah
Ukhwah kita penguat dakwah..

Mari adik mari kakak
Sama-sama kasih saying
Marilah akhawat, kita ingat-ingat
Agar tidak sesat…

Mari semua orang beriman
Mari semua buat usrah
Kerana itu adalah sunnah
Untuk hidupkan biah solehah..

Tarbiah hanya teori saja
Dalam dakwah kita realitikan
Duduk tarbiah jangan sambil lewa
Jadikan ia sebagai bekalan..

Marilah adik-adik ku sayang
Fikirkan arah visi dan misi
Untuk lahirkan pejuang Islam
Moga ia menjadi realiti..

Gigit Islam dengan geraham
Jadi adik takkan sesat
Adik kena jadi logam
Pasti bernilai, untuk Islam..

Sekian saja persembahan ini
Salah dan silap harap maafi
Semoga Allah tsabatkan hati
Agar istiqamah di jalan ini.."

Terima kasih khas ku tujukan buat "Adik2 k.Wardah Production" atas penghasilan video yang sangat menarik tu! :) Ain, Amy, Jannah and Nik... love you much!







No comments:

Uhibbu Hazihi Suar Hubban Syadidan